sunnuntai 30. lokakuuta 2011

Hurahtanut juoksemiseen

Juoksemisesta on tullut viime kuukausina tärkeä harrastukseni ja erityisesti henkisen hyvinvoinnin lähde. Fyysinen hyvinvointi ja kunnon kohoaminen tulevat siinä sivussa, mutta tärkeämpää on ollut purkaa negatiiviset tunteet juoksemalla. Joskus vuosia sitten mietin puoliksi vitsinä, että kunhan olen valmistunut maisteriksi, otan seuraavaksi haasteeksi puolimaratonin juoksemisen. Olin sen aivan unohtanut, mutta asia palasi mieleen, kun ensin veli ja sitten äitikin hurahti juoksemiseen. Huonommaksihan ei voi jäädä :) Valmistuminenkin on takana, joten puolimaratonin tavoittelu osui sopivaan saumaan. Sain synttärilahjaksi treeniohjelman teon, ja tapasin muutama viikko sitten treenarin. Hän sanoi, että minun pohjakunnolla puolimaratonin juokseminen olisi mahdollista kuukauden tai kahden treenillä, kun itse olin ajatellut enemmänkin ensi kesää. Ohjelma tehtiin kuitenkin kolmelle kuukaudelle. Noh, ensimmäisellä treeniviikolla tuli jo juostua 10 kilometrin lenkki, mikä antoi uskoa tavoitteen saavuttamiseen. Reissuni tosin katkaisee ohjelman mukaisen treenaamisen, vaikka aion aiemmista suunnitelmista poiketen pakata sittenkin juoksukengät mukaan. Olen niin koukussa juoksemisen endorfiineihin, etten halua pitkiä treenitaukoja.

Toistaiseksi juoksemisen suurin haaste on saada pyöräilyyn tottuneet polvet kestämään juoksemisen iskutuksen ja vatsa selviämään ilman sekaisin menemistä. Tänään juoksin 12 kilometrin lenkin, ja molemmat kestivät, kun vauhti oli tasainen ja edellisestä ruokailusta oli lähes neljä tuntia. Kunhan vain polvet ja vatsa kestävät, niin puolimaraton menee kevyesti, sen verran mukavan kevyeltä meno tänään tuntui. Korvien väliinkin olen saanut aikaan muutoksen, kun tätä ennen olen koko elämäni uskonut, etten jaksa juosta ja siksi lenkkeilyni on ollut kovin epäsäännöllistä. Vaikka tavoitteena onkin puolimaraton, haluan pitää treenaamisen silti ennen kaikkea mukavana ja hyvää oloa tuottavana, joten en ole tähän astikaan orjallisesti noudattanut ohjelmaa, vaan edennyt oman fiiliksen mukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti